Datum

6 mars 2024

Kategori

Design, Webbutveckling

11 sätt att bygga förtroende på din webbplats

För att konvertera fler kunder genom din webbplats måste du först skapa ett förtroende hos dem. Men hur gör du det på bästa sätt? Vi visar 11 konkreta metoder för att övertyga dina potentiella kunder att ditt företag är att lita på.

Den här artikeln skrevs av:

Esther Alenius, marknadschef

1. Låtsas att ni är jätteviktiga

Om företag pratar om sig själva som jätteviktiga, då framstår de så. Genom att t.ex. lägga era pressmeddelanden på startsidan visar ni att jag som läsare borde bry mig. Berätta om era nya kunder, era positiva resultat och när ni anställer viktiga roller.

2. Visa upp era mänskliga experter

Det är lättare att bygga förtroende för en människa än för bilder av ert kontor. Genom att visa namn och bild på experten skapas förtroende, och jag har lättare att boka in ett första möte när jag vet vem det kommer vara med. Ha gärna en utvald person för varje tjänst! För en person kan ju inte vara “expert” på allt.

3. Genomför utbildningar inom ert område

Hur kan man vara annat än väldigt duktig om man håller en utbildning – och tar betalt för det?! Genom att visa upp att ni utbildar andra skapas förtroende för er som experter på ert område.

4. Starta en kunskapsbank och ett nyhetsbrev

Genom att visa upp er kunskap bevisar ni den för mig som läsare. Om man dessutom kan prenumerera på ett nyhetsbrev för att få uppdateringar från er visar ni att ni regelbundet delar med er av kunskap, vilket tyder på att ni håller er uppdaterade på det som är aktuellt i branschen.

5. Visa upp riktigt coola kundcase

Riktigt trista sidor kommer undan genom att visa upp riktigt imponerande kundcase. Det finns inget som bygger förtroende så mycket som att någon annan redan valt att lita på er. Ju kändare företag, desto bättre givetvis.

Ett bonustips här är att använda en klassisk logo wall på er hemsida. Om ni inte vill skriva ett helt case om varje kund ni arbetat med kan ni åtminstone visa upp deras logotyp och på så sätt visa att de valt er.

6. Visa upp vad era kunder säger om er

Att visa upp dina tidigare kunder blir ännu starkare om du också kan få ett uttalande från dem. Dina läsare litar mer på vad någon annan säger om er, än vad ni själva säger. Kombinera gärna era testimonials med ett eventuellt betygsystem som är relevant i er bransch (så ni kan visa att ni fått 5 av 5 stjärnor så klart!).

7. Lyft upp utvalda siffror

Siffror är ett bra sätt att väcka uppmärksamhet istället för att förmedla information i ett tungt textblock. Använd den här metoden för att lyfta upp de siffror som bygger förtroende hos läsaren. Kanske är det antalet kunder ni arbetat med? Eller ännu bättre, hur många procent ni förbättrat något för era kunder? Ni kan till exempel lyfta upp hur många medarbetare ni är, hur länge ni har funnits eller hur många kontor ni har.

8. Undvik stockbilder

Kanske är jag arbetsskadad från att själv ha grävt djupt i stockbildsarkiven, men inget skriker litet-företag-som-inte-har-råd-att-prioritera-sitt-varumärke som generiska stockbilder som konkurrenten också använder. Stockbilder är en bekväm hjälpreda, men på lång sikt är det en förtroendehöjande investering att ta fram eget material. Det visar att ni är professionella istället för att framstå som ett företag som inte vågar visa upp verkligheten.

9. Använd avancerade namn på era tjänster (fast helst inte!)

Jag är en extrem motståndare till krångliga ordval – men jag måste motvilligt erkänna att det skapar förtroende hos mig. Om jag inte förstår vad företaget pratar om har de uppenbarligen mer kunskap än mig i ämnet = experter! Däremot ska vi höja ett varningens finger för att det här inte är ett speciellt trevligt sätt att prata med sina läsare på. Det är bättre att prata så att de förstår. Men, när det kommer just till förtroende kan namngivning vara något att experimentera med.

10. Använd imponerande animationer

Ett företag som visar upp imponerande animationer har antingen haft alldeles för lite jobb att göra, eller så är de så pass stora och det går så pass bra att de har möjlighet att investera i sitt visuella uttryck. På samma sätt som att undvika stockbilder skapar det förtroende när ett företag har möjlighet att prioritera sitt varumärke.

11. Visa upp era vinster och utmärkelser

Skryt! Att berätta om era framgångar är ett enkelt sätt att skapa förtroende. Visa upp era certifikat, utmärkelser och priser. Att ni uppnått dessa visar på seriositet och stabilitet, beroende på vilka utmärkelser ni har att visa upp. Förklara också varför ni fått priset så att alla läsare förstår vad ni är så himla bra på.

Mer om qte

qte är en strategisk techpartner som hjälper företag att boosta sina affärer med hjälp av tech. Vi skräddarsyr digitala lösningar som tar företag framåt, och gör allt från mobilapplikationer till komplexa it-system. Som techpartner arbetar vi långsiktigt och kontinuerligt med kunder som DHL, Koenigsegg och Världens Barn. 2023 stod qte som vinnare av en Di-gasell och 2024 blev vi utsedda till Sveriges 7:e bästa arbetsplats.

Vidare läsning

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med webbdesign på qte. Om du vill ha hjälp att se över hur du kan skapa förtroende på din webbplats är du välkommen att höra av dig på hej@qte.se så sätter vi ihop dig med en designer som kan se över din nuvarande webbplats.

Fler artiklar

Se alla
Kontakt
Oskar Råhlén

Grundare

Erik Terngård

Försäljningsansvarig

Hammarbybacken 27, 120 30 Stockholm

hej@qte.se

Vinnare av Di-gasell 2023

Sveriges 7:e bästa arbetsplats 2024

Finalister i publishingpriset 2023

UC Guld