Datum

5 oktober 2023

Kategori

Otech tech

Otech tech – när tekniken blir riktigt otäck

Tech kan vara alldeles underbart. När det fungerar. Men när du sliter ditt hår, skickar kunder till en konkurrent eller försvårar dina medarbetares vardag är det inte lika kul. Otech tech kan få förödande konsekvenser för ditt företag.

Den här artikeln skrevs av:

Esther Alenius, marknadschef

Vi har skyhöga förväntningar på teknik idag. Det ska underlätta vardagen, revolutionera våra arbetssätt och erbjuda oss helt nya typer av tjänster. Men framför allt förväntar vi oss att kunna lita på tekniken. Det ska fungera felfritt – hela tiden. Men som du säkert redan erfarit, är det långt ifrån verkligen. När teknik inte fungerar som det ska kan det få otäcka konsekvenser. Det är vad vi vi kallar otech tech.

Otech tech finns överallt. Du märker det i din vardag när du inte kan logga in i bankappen, när en betalning inte går att genomföra eller när ett program kraschar helt plötsligt. Du märker det på arbetsplatsen när du blir frustrerad över dåliga system och att allt fler administrativa uppgifter äter upp din tid. Otech tech är närvarande i de situationer när teknik inte fungerar som den bör. När det skapar hinder istället för att underlätta.

Har du hört talas om “rage click”, raseriklick? Det är när en besökare snabbt trycker på en knapp flera gånger på raken. Det är ett tecken på frustration, och att något som inte fungerar som användaren förväntat sig. Kanske laddar resultatet inte snabbt nog? Eller så är elementet inte klickbart över huvud taget? Raseriklick är ett tydligt tecken på otech tech och det faktum att begreppet existerar visar att otech tech tyvärr är ett vanligt förekommande fenomen.

Otech tech skrämmer bort både kunder och medarbetare

Otech tech kan få förödande konsekvenser för ett företag. Om besökarna på en e-handel stöter på hinder i shoppingprocessen kan de välja att gå till en konkurrent. Om du med din webbplats ger ett dåligt första intryck försvårar du rekryteringen av såväl nya medarbetare som kunder. Om dina medarbetare tvingas navigera i krångliga system leder det till stress, frustration och minskad produktivitet.

För att skala din verksamhet är teknik ett viktigt verktyg. Men när tekniken inte stöttar dina ambitioner kan den istället bli en bromskloss som sätter käppar i hjulet. Kanske vill du implementera ett nytt säljsystem men kan inte koppla det till din nuvarande tekniklösning? Eller kan du inte lansera ett nytt erbjudande för att din webbplats inte går att uppdatera? När man blir begränsad av sin tech tvingas man ta omvägar som äter både tid, energi och pengar.

I vår undersökning om tech på arbetsplatsen uppgav 72% att de upplever teknikstrul på sin arbetsplats varje vecka. Det handlar om inloggningsproblem, system som inte pratar med varandra och stress på grund av en ökad mängd system att hantera. 53% svarade att de har tekniska problem varje vecka, medan 19% upplever det varje dag.

Botemedlet finns hos dina användare

Eftersom tekniken är menad att hjälpa till är det viktigt att utgå från dem som ska få hjälpen. Om du vill effektivisera arbetsprocessen för dina medarbetare – utgå då från dem. Ett klassiskt misstag är att tro att ledningsgruppen vet bäst. Det slutar ofta i ett nytt, påkostat system som framför allt ger medarbetarna nya saker att klaga över.

På samma sätt måste du som bedriver din affär online se till att komma i kontakt med dina kunder. För dig är det oerhört viktigt med en friktionsfri tech-upplevelse. Gör användartester och be om feedback på vad som fungerar och var hinder uppstår.

Kom ihåg att det aldrig är användarna det är fel på!

Mer om qte

qte är en strategisk techpartner som hjälper företag att boosta sina affärer med hjälp av tech. Vi skräddarsyr digitala lösningar som tar företag framåt, och gör allt från mobilapplikationer till komplexa it-system. Som techpartner arbetar vi långsiktigt och kontinuerligt med kunder som DHL, Koenigsegg och Världens Barn. 2023 stod qte som vinnare av en Di-gasell och 2024 blev vi utsedda till Sveriges 7:e bästa arbetsplats.

Välkommen på otech frukost

Vi bjuder in till en frukost den 25 oktober på vårt kontor där vi ger våra bästa tips på hur du kan motverka otech tech. Vi går igenom de vanliga fallgroparna när du utvecklar en techprodukt och ger dig våra tips. Vi guidar dig genom alla steg – från förstudie till livesättning. [Datumet för eventet har passerat.]

Fler artiklar

Se alla
Kontakt
Oskar Råhlén

Grundare

Erik Terngård

Försäljningsansvarig

Hammarbybacken 27, 120 30 Stockholm

hej@qte.se

Vinnare av Di-gasell 2023

Sveriges 7:e bästa arbetsplats 2024

Finalister i publishingpriset 2023

UC Guld