
Fler leads för X Shore med ny webbplats
För fler elbåtar i Sveriges hav
När det svenska elbåtsföretaget X Shore skulle göra om sin hemsida fick vi tydliga instruktioner: den skulle kännas premium och generera fler leads. Sagt och gjort. Vi jobbade fram en clean design och lade stort fokus på båtkonfiguratorn - den primära leadkällan. I den kan användaren designa sin båt online, mixa och matcha mellan olika tillbehör och göra en förfrågan direkt på webben.
– Vi har ökat antalet konverteringar signifikant med den nya webbplatsen. Hemsidan har äntligen blivit det verktyg det bör vara för vår affär, säger Christian Birkholm, Head of BI på X Shore.
















Designa din egen båt online
Det centrala i projektet var båtkonfiguratorn. I den kan användaren testa sig fram mellan olika modeller, färger och tillbehör, för att till slut skicka iväg en förfrågan på att gå vidare med köpet. Vid varje steg kan användaren klicka sig till mer information som skjuts in från sidan.

"Att båtarna går att skräddarsy på så många olika sätt gjorde konfiguratorn till en rolig utmaning. Dessutom byggde vi allt dynamiskt så att kunden själv kan hantera nya båtar och dess tillval."
Peggy, utvecklareSpeciell sidlayout för information
Köparen av X Shores båtar gillar att grotta ner sig i specifikationer. Därför tog vi fram en helt annorlunda sidlayout för de mer informationstunga sidorna. Här kan man bläddra mellan olika kapitel i en fixerad vänsterspalt, vilket underlättar för användaren att hitta den sektion den är intresserad av.
Informationssidorna är uppbyggda av en egen uppsättning layouter som är specifik för syftet. I det här läget används också en annan header som döljer huvudnavigeringen och därmed förbättrar fokus på läsningen.
Flexibel redigering i Storyblok
Hemsidan är byggd med Storyblok som CMS. Det gör det enkelt att redigera innehållet på sidorna, tack vare den visuella live-editorn där man lägger till olika layouter med drag-and-drop-funktion.
Båtarna kommer i många olika utföranden, vilket gjorde uppsättningen mer avancerad. De kommer i olika färger, och kan kombineras med olika paket och tillval i flera kategorier. Hanteringen av de olika kombinationerna sköts helt i Storyblok.
Automatisering som sparar tid
Efter att en förfrågan gjorts kickar ett gäng automatiserade flöden igång. Vi har skapat kopplingar till X Shores affärssystem som gör att uppgifter de tidigare gjorde manuellt nu sker automatiskt. Ett förbättrat arbetsflöde och backoffice-setup gör att de sparar massor med tid och kan fokusera på sälj och marknadsföring snarare än administation.
– Vi är jättenöjda med samarbetet med qte, säger Christian Birkholm, Head of BI på X Shore. De har verkligen förstått vår affär och hur avgörande den nya hemsidan är för X Shores tillväxt. Med fokus på leadgenerering och smarta lösningar som effektiviserar vårt interna arbete har de hjälpt oss att ta ett stort steg framåt. qte är både snabba, lyhörda och får saker gjorda, vilket är precis vad vi söker i vår techpartner.















