Kund

Riksinsamlingen för Världens Barn

Omfattning

UI-design, UX-design, webbutveckling, informationsstruktur, tillgänglighet

Världens Barn ska inspirera & engagera

För barns rättigheter runt om i världen

Världens Barn är Sveriges bredaste kampanj för barns rättigheter runt om i världen. Deras främsta syfte är att inspirera och engagera andra i att vara med i insamlingen som slutligen bidrar till en bättre framtid för barn. Inte minst görs det genom den årliga galan. Vi har både designat och utvecklat den nya kampanjsiten, vars främsta syfte var tydligt – det skulle vara inspirerande och engagerande!

Detta projekt är i finalen av Publishingpriset 2024. Vi är nominerade i kategorin ”Sajter som marknadsför föreningar och organisationer” och vinnaren utses på en gala den 5 november.


Målet med den nya siten

Världens Barn har mycket de vill berätta för sina besökare. Med en bred målgrupp som riktar sig både till skolor, företag och föreningar, men också till privatpersoner, är det en stor mängd information som ska förmedlas. Därför var det viktigt att göra det inspirerande och kul att ta till sig av informationen och att rätt information skulle vara lätt att hitta.

Vi skapar engagemang genom interaktivitet

Vi ville göra det spännande att ta till sig av informationen. Webbplatsen är därför full av interaktiva element, inspirerade av "gamification" och hur spelbranschen får sina användare engagerade. Förhoppningen är att besökaren blir nyfiken och har roligt, och på så sätt stannar kvar längre och engagerar sig innehållet.

"Tobias och Sigrid på Världens Barn gav mig så mycket utrymme att vara kreativ och testa dessa animationer och funktioner. Jag fick verkligen förtroende för att vara kreativ och låta idéerna flöda."
Josefin, designer
Komprimera information

Världens Barn har mycket texttung information, som långa listor för att hitta sin regionsamordnare, sin kommunkod eller kontaktuppgifter. I designen arbetade vi därför mycket med att visualisera informationen, komprimera de långa listorna och endast visa relevant information för läsaren.

Istället för att behöva läsa igenom långa listor gjorde vi om dem till interaktiva sektioner där man får ut relevant information baserat på vad man själv anger. Den metoden används dessutom återkommande så att besökaren instinktivt tänker "Aha, här kan jag anpassa informationen för mig."

Jorden runt är en insamling där man registrerar den distans man färdats, och swishar motsvarande belopp. Tidigare saknades ett sätt att visualisera resultatet, så vår designer skapade denna animerade jordglob med en “progress bar” runt om som ett sätt att locka användaren att bidra.

Istället för att presentera en lista med vad olika summor räcker till, gjorde vi ett reglage där användaren presenteras för olika projekt beroende på vilken summa sen väljer. Det gör att användaren engagerar sig i innehållet istället för att scrolla igenom det.

Genom att låta användaren ange sin kommun kan vi presentera den information som är relevant, istället för att användaren ska behöva läsa en lång lista. Det är ett sätt att komprimera information som används genomgående på webbplatsen.

Utveckling

Förutom att besökare till sajten ska kunna följa och ta del av Världens Barn viktiga arbete behövs också visualisering av statistik för samarbetspartners och anställda. En del i utvecklingsarbetet är då att kunna ta emot, hantera och kategorisera data vad gäller allt från Swish-gåvor till engagemang från skolelever. Det ska ske så automagiskt som möjligt. Webbplatsen byggdes med Gatsby.JS och Wordpress som headless CMS.

Kontakt
Oskar Råhlén

Grundare och rådgivare

Erik Terngård

Account manager

Ludvig Sylvendahl

Account manager

Hammarbybacken 27, 120 30 Stockholm

hej@qte.se

Vinnare av Di-gasell 2023

Sveriges 7:e bästa arbetsplats 2024

Vinnare i publishingpriset 2024

UC Guld