Media

25 oktober 2022

“Techbyrån som får bolag att lyfta”

I Svenska Dagbladet kunde man den 25 oktober 2022 läsa om hur vi får andra bolag att lyfta med hjälp av tech. Artikeln publicerades i en bilaga om innovativa företag, och här kan även du läsa den!

Den här artikeln skrevs av:

Esther Alenius

Connecta på linkedIn

qte är tech-bolaget som skräddarsyr innovativa lösningar för företag som vill ta större plats på techhimlen. Med nytänkande lösningar och vägledning på resan drivs de av att lyfta sina kunders företag.

När tech-bolaget qte grundades under våren 2018 på ett varmt loft i en lada i Karlskrona hade de tre civilingenjörsstudenterna från LTH och KTH ingen aning om hur stort deras företag skulle bli några år senare. Expansionen har skett i rasande takt från en lada till ett stort kontor på 21:a våningen i skyskrapan STHLM NEW 01. Utveckling är qte:s passion och deras starka vilja att föra sina kunders bolag framåt genom nytänkande tech-lösningar är svaret på deras framgång.

– Vi är ett litet uppstickarföretag. Vi är ganska unga, drivna och vill göra saker på ett nytt sätt. Vi vill vara aktören som står bakom bolag och hjälper dem att ta fram innovativa, nya, smarta och tekniska lösningar. Det spelar ingen roll om det är en app, webbshop eller ett sätt att digitalisera en hel bransch. Vi vill vara den tekniska partnern som är med bola- gen på den resan, säger Jonatan Arnlund, medgrundare och vd qte.

– Det är med innovativa tekniska lösningar som mindre bolag kan ta över marknaden och bli den som konkurrenterna försöker härma, tillägger Esther Alenius, marknadschef qte.

Med ”We simplify tech” menar qte att de gör tech enkelt för sina kunder. Kunderna behöver inte kunna allt för att ta fram en ny teknisk lösning utan det är qte:s roll är att vägleda dem rätt. Med den expertis som medarbetarna besitter är det deras uppdrag att guida kunderna till smarta val och att våga säga ifrån när de tycker att de borde göra B istället för A. Kunderna kan komma till qte med en vision men inte veta hur de ska förverkliga den.

– Vi förverkligar idéer tillsammans med våra kunder och hittar lösningar som är gångbara och som skapar värde i slutet av dagen. Hela den processen handlar mycket om att förstå kunden, använda- ren, syftet och målet och utifrån det få ut något som dels har snygg design som man vill använda och dels en lösning som fungerar bra tekniskt, förklarar Jonatan.

Sedan starten har qte haft ett långsiktigt fokus utan extern finansiering. På fyra år har de gått från 3 till 30 heltidsanställda i teamet och har planer på att expandera vidare.

– Vi planerar att utöka både vår byrå- och konsultverksamhet. Vårt fokus kom- mer fortsatt ligga på att hitta drivna medarbetare som brinner för att vara med och förenkla tekniken och digitaliseringsarbetet för våra kunder, berättar Jonatan.

Världens bästa arbetsplats

Från dag ett har qte varit en flexibel arbetsplats och det var redan innan Covid-19 pandemin började och allt distansarbete tog fart.

– Våra medarbetare styr själva över sin egen tid och varifrån de jobbar i världen. Det har satt prägeln på vårt bolag och finns i vårt DNA. Vissa jobbar alltid på distans och vissa är alltid på kontoret. Men vi tycker om att umgås med varandra och tycker det är viktigt att samla alla flera gånger om året. Det är jättemysigt, här är bara människor man tycker om och vill umgås med. Våra grundare går upp varje morgon med viljan att skapa världens bästa arbetsplats. Det är det de brinner för, säger Esther. Jonatan tillägger:

– Vi är inne i en kraftig tillväxtfas och den hoppas vi fortsätter, det är vår målsättning. Vi siktar mot att vara 100 medarbetare 2026 och det jobbar alla hårt för i organisationen. Vi är 30 med- arbetare nu och kommer att växa med några fler i år och målsättningen är att vara 45 nästa år. Det är dock en annan marknad nu än vad det var i våras och det ser man mycket på att bolagen är mer eftertänksamma innan de väljer att lägga pengar på något men den digitala utvecklingen är fortfarande högst aktuell och efterfrågad. Med hjälp av innovativa tekniska lösningar kan företag hitta nya intäktskällor och därför är vi en fortsatt relevant part framåt, avslutar Jonatan.

Läs artikeln som PDF här!

Här kan du ladda ner artikeln så som den såg ut i tidningen.